Flutronics

Musik for fløjte og elektronik

Idéen til Flutronics fik Marianne Leth i efteråret 2004, hvor hun blev introduceret til det elektroakustiske stykke ”Match II” af Wayne Siegel, daværende leder for DIEM (Dansk Institut for Elektron Musik).

”De smukke klange og meditative stemninger blandet med en meget rytmisk side, gjorde mig så begejstret, at jeg fik lyst til at lave en hel koncert med fløjte og elektronik.

Jeg har altid haft en stor interesse for ny musik og har samarbejdet med mange både danske og udenlandske komponister.”

Når man står som solist bliver mulighederne enorme, hvis man blander det med elektronik. Lydbilledet bliver meget anderledes – en blanding mellem klassisk, rytmisk, filmmusik og meditativt med store flotte klangfarver.

Ny musik og teknologi til både øjne og ører

På den ene side en cd. På den anden side en dvd. Fløjtenisten Marianne Leths debutalbum er udgivet på en dual-disc. Her bruger hun den moderne teknologi til at præsentere fire nye elektroakustiske værker både auditivt og visuelt. Musikken er nyere dansk musik for fløjte og elektronik, og dvd’en består af 3D grafik lavet af Jacob Nielsen. Albummet hedder ”Flutronics”

Idéen opstod med musikken

Det anderledes lydbillede gav Marianne Leth idéen til at lægge en visuel optræden sammen med musikken. Dette ville bryde den traditionelle klassiske form og give en helt anden helhedsoplevelse, hvor der åbnes op for flere sanser. Også det, at arbejde sammen med forskellige kunstarter har tiltrukket Marianne Leth: ”Jeg finder det utroligt interessant at samarbejde med andre kunstarter. Der opstår nye indgangsvikler og idéer. Til de første koncerter arbejdede jeg sammen med tøjdesigneren Gitte Smith om forskellige teatralske kjoler og makeup artisten Gurli Johannsen.  Ind imellem numrene blev der vist små videoklip. Det udvidede både min egen, men også publikums syn på ny musik.”

Den visuelle musik

Det visuelle blev derfor en stor del af projektet med Flutronics. Så idéen om en dvd var nærliggende, og muligheden for både musik og film på dual-disc passede godt til projektet. ”Til film finder man musik som passer til. Her er det omvendt – først musikken – og derefter det visuelle. Pianisten, fotografen og videoteknikeren Jacob Nielsen fik til opgave at sætte nogle flotte visuelle billeder til, og han har ramt stemningen i musikken rigtig godt,” forklarer Marianne Leth.

     

Repertoire

Jørgen Plaetner: Nocturne (1963)

Yves Daoust: Adagio (1985/86)

Thes Musgrave: Narcissus (1988)

Per Magnus Lindberg: Sr (1995)

Wayne Siegel: Match II (1998)

Bjørn Bolstad Skjelbred: Breathe (1999)*

Barry Truax: Steam (2001)

Lars Graugaard: Doors, Windows; Handles (2003)

Hans Hansen: Landmark (2004)*

Anders Brødsgaard: Ksana (2004)*

Jexper Holmen: Haze (2005)*

Hans Hansen: Hörbar (2005)*

Carsten Bo Eriksen: The Clearest Water (2006)*

Doina Ratoru: Japanese Garden (2006)

René Mogensen: Warning: Flute at Large (2007)*

Martin Lohse: Time of Sorrow (2012)*

Joao Pedro Oliveira: Jet (2015)

Niels Christian Rasmussen: Felter af Lys (2016)*

Allison Loggins-Hull: Color of Wheels (2016)

Allison Loggins-Hull: Say Can You (2020)

Værker uden elektronik:

Thomas Kursch: 3 Koral(l)er (2015)

Louis Aguirre: The World of Yesterday (uropført i 2016*)

Birgitte Alsted: Quest (2020)*

Værker med * er skrevet til Marianne Leth

 

 

Koncerter

Fra 2021 har jeg sammensat et program, som både egner sig til kirker og musikforeninger. Det er musik for fløjte og soundtrack med et lille setup. Udover Barry Truax: Steam spilles der bl.a. værker af den romanske kvindelige komponist Doina Rotaru, Yves Daust, Allison Loggins-Hull og Waynes Siegel.

CD

Forhåndsvis i nyt faneblad

“Flutronics” Dual disc, 2008

Galleri

Billeder fra koncerterne i 2004.

Foto: Jane Bay 

Kjoler: Gitte Smith

Makeup: Gurli Johannsen